tisdag 21 april 2009


Vad är kunskap.


Vi har en skolminister som kör på som den värsta bulldozern över våra barn med ursäkten FRAMTID som sin största paroll. När mina barn gick i nian hade de för länge sedan passerat min kapacitet i att förstå deras mattematiknivå. Hur räknar man ut ytan på området samt längden på det icke symetriska staket som omringade området. Jag skulle tagit ett snöre. Man kan inte piska alla nytillkomna medlemmar av detta jordelivet i så många år med enbart kunskap för kunskapens skull. Vet du inte vad du skall ha kunskapen till men framför allt om du inte kan sätta den i relation till din egen existens, så blir den helt meningslös. Om du nu inte deltar i en frågesport eller löser korsord. Jag närmar mig femtio och har så här långt aldrig behövt veta vad roten ur sju är. Men när jag köpte min första reprokamera så var jag tvungen att lära mig att räkna ut procent, och då gjorde jag det. Alla dessa år som våra barn måste pressas och plågas för att kunna passa in i det produktionsfixerade samhälle som vi byggt upp runtomkring oss. Man pratar nu strängare regler, försittning, dubbla kraven på mattematiken för att få mvg. Allt låter som förebyggande åtgärder för att hålla människor kvar i skolbänken så länge som möjligt. Så att de inte kliver ut i samhället och blir en del av de så misskrediterande arbetslöshetssiffrorna. Om nu ekonomin vänder så det vi kommer att behöva då är entreprenadsanda. Sådana människor som Bert Karlsson och Big Bengt. De är de som skapar arbetstillfällen. Ofta är det de barnen som diagnosticeras ADHD eller inte kan sitta still för det har så mycket energi. Nej de skall kuvas med försittning och DÅÅÅLIGA betyg. Vi kan inte ha en så generaliserande inställning till våra barn. En antingen passar du in eller inte filosofi. En av riskerna med en dominerande homogen grupp är att om man skulle komma på att det man trott på är helt fel så faller hela gruppen.
FÖRETAGARANDA!

De som inte känner att de inte får någon som helst suport för sin existens, kommer med största sannolikhet också att vända samhället ryggen. Där kanske vi förlorar just de människorna som vi kommer att behöva allra mest.

2 kommentarer:

  1. Hej älskling missade lunch daten i dag. Kan vi ta den till veckan istället, det blir så långt att åka. Jag är i Sundsvall och lär mig karate.
    Puss från Tettadesign.

    SvaraRadera
  2. lite synd att du börjar tackla av med ditt bloggande...måste säga.. den enda blogg jag verkligen varit intresserad av att följa, eftersom du skriver så djävla bra!
    Synd eftersom du ..."som jag tror" rår ut till väldigt många, med ditt sätt att formulera dig!
    Ser fram emot fler inlägg...;)

    SvaraRadera