onsdag 13 maj 2009

Min utelista.

På min ute lista ligger länder som vid tillfällen när man skall representera sig själva. Visar upp sin militär i situationer som skall få dem att framstå som positiva, mänskliga och humana diplomater samt representanter för landets välbefinnande. Jag tänker just nu på den gigantiska miltärkören på melodifestivalen i går. När sedan svart vita soldater med virveltrummor kommer in så tror jag att de stulit hela konceptet från OS invigningen i Berlin 1936. En färgglad stridsvagn och ett jaktplan, inramade det hela på var sin sida om scenen. Det känns så gammal och förlegat, har de inte ens internet. Vi lever på 2000talet kan vi inte ta begrava dessa föråldrade värderingar som känns över 60år gamla. Det är inte smickrande för något land att visa sig från denna sida. Se er omkring i världen på de länder som fortfarande visar upp sin militär så här och fråga er själva är det dit vi vill. För mig lade hela den upplevelsen sig som en mörk gammal filt över det annars helt fantastiska skådespelet som Sverige tydligen hade en hel del med att göra. Sedan hör jag om att en svensk blivit misshandlad av en mob homofober i Moldavien och att hatet mot homosexuella är väldigt stort där. Igen blir jag så arg att jag bara skriker. Vad fan har dessa människor för problem! Förstår de inte att det enda som händer när det gör någonting sådant är att de avslöjar sin egen rädsla och inskränkthet och bara skriker ut: -Här är jag! Titta hur rädd och osäker jag är! Titta när jag utmärker mig själv till ett mänskligt lågvattenmärke.

Kören på bilden är Nord Koreas men de ser alla likadana ut så...

2 kommentarer:

  1. Vad är det för fel på mänskligheten?????
    Eller är svaret.... när människan har för lite att göra kommer främmlingshatet....bögfobier... avundsjuka mm .fram ?
    Om jag relaterar till mig själv, när man är mitt i skapandet... bryr man sig ABSOLUT inte om hur andra är eller gör...man skiter i om grannen köper en ny bil, mina bästa vänner är bögar =) grannen vänstrar med någon annan granne...skiter i det....
    Tänk om alla var kreativa, la ner sin själ i konstruktiva idéer, vad världen skulle utvecklas !!!!

    SvaraRadera
  2. Ja Lovisa kom in i vardagsrummet och såg det på tvn. Hennes kommentar var: "Är det Tingeling?" Jag svarade att nej, det här är faktiskt Ryssland på riktigt. Vi var ändå inte så långt infrån med våran "parodi". Militärus Absurdum, ungefär så förlegat som det kan bli.

    SvaraRadera