fredag 8 maj 2009

Vill vi bli bättre?

Detta är en historia ur den mörkaste verkligheten och känner man att man inte orkar med den, skall man inte titta på den här filmen.

Vad som är intressant här tycker jag är människans absoluta intolerans mot andra människor och deras liv. Att tycka att min sanning är så sann att jag har rätt att utrota allt och alla som kan, vill eller känner sig manade att ifråga sätta just min sanning. När alla religiösa grupper säger att det inte finns platts för homosexuella i deras församlig. För ett visst antal år sedan var det färgade som det inte fanns platts för. Judar, kristna, romer, knarkare, raggare. Det var bara 300 år sedan vi brände häxor. Ja listan kan göras hur lång som helst över vår inkompetens till att överhuvudtaget vara tillmötesgående med vissa grupper i vårt samhälle. Vi måste lära oss att alla har samma rätt till ett drägligt liv och de som hävdar och jobbar för motsatsen hamnar långt upp på min shit-list.
Det är arbetsamt att leva i en värld där man själv tänker på sina skyldigheter, men en så stor del av männskligheten tänker enbart på sina rättigheter.

1 kommentar:

  1. Så sjukt. Hon försökte göra något, engegera sig politiskt och så blir hon straffad på det mest brutala sätt. Och det var ju inte bara hon. Jag håller med dig om shit-list. Dom ligger där och svävar, ovan allt annat. Och dom som ger sig på barn som inte kan försvara sig förtjänar inte ens att vara med på den.

    SvaraRadera