torsdag 12 februari 2009


Bestämde mig tidigt för att lämna huset och åka in till staden för att göra några ärenden och att komma från ett litet tag, förhoppningsvis komma tillbaka med nya ögon. Jag sitter i bilen och passerar igenom ett fantastiskt vinter landskap i strålande sol. Jag kommer på mig själv inte ens titta på det. Det är precis som om min hjärna har ramlat ner över ögonen på mig och jag sitter bara och funderar på debatten om diskriminering som jag lyssnade lite på.
Hur skall man komma åt diskriminering som grundar sig på att vi ser olika ut. Må vara tatuering på halsen, hudfärg, piercade ögonlock eller slöja.
Det beror på att ju mer homogen en grupp blir ju mindre behövs för att man skall sticka ut, och det som är annorlunda skrämmer de flesta av oss. Så det som behövs är ett totalt förbud för segregering. Vi måste lära oss leva i blandade samhällen då menar jag blandat oberoende av religion, politik, ekonomi. Då kommer vi att förstå hur lika vi är och sluta att var så rädda.
Nu är det också så här att det är väldigt lätt för de styrande att ha segregerade samhällen. Tack vare att kategorisera medborgare så blir det lättare att ha koll på vad de håller på med. Skulle det som hände i Rosengård hänt i ett osegregerat samhälle skulle risken finnas att det spred sig till en mycket större grupp människor, vilket skulle kunna medföra en ohållbar situation för statsmakten. Därför används ofta kategoriserande markeringar i media som hela tiden delar upp oss i olika grupper, må vara arbetslösa, kommunal anställda, skejtare, fotbolls huliganer, klottrare, uteliggare eller politiker.
Jag kommer fram och parkerar. Gör mina ärenden hos Pontus på foto a-bild och lite annat. Jag går upp en liten sväng och pratar med Stefan på De Ski och kollar hur det går med försäljningen av tröjorna som jag har designat åt dem. http://www.deski.se/products.php?cid=4
Sedan blev det en liten latte på den nya gallerian och en trevlig överraskning när jag såg att det var Waynes Coffee’s på kupolens gamla ägare. Jätte kul att träffa dem igen. Gjorde en ny bekantskap med ägaren till en cool klädes butik ”Cool Wezy”, vi pratade om att vi kanske skall göra något samarbete.
Hoppas att det går bra för alla som satsar så mycket tid och pengar. Satsar man och tror på någonting tycker jag att det skall gå bra (så länge man inte skadar någon annan). Det finns alltid människor som skall tala om hur omöjligt allt är, men kom ihåg att det säger bara allt om de människorna och ingenting annat.

1 kommentar:

  1. Strålande sol och jag sitter inne och vänta..väntar på att få vara ledig några dagar så att jag kan få jobba med mina projekt som jag tror på..
    Snor i hop en mystisk påse till en vän som behöver en under kudden ett tag...tur att det är fullmåne fortfarande, för annars skulle jag ha fått vänta en månad kram från Häxan

    SvaraRadera