fredag 27 februari 2009


Sedan Gick jag och Felix för att köpa lite mat. Där efter vidare till bilen och åkte hem. Strax efter det att vi kom hem anlände Robin. Han har en så cool stil så jag frågade om jag fick ta en bild och lägga ut på bloggen. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att lägga ut familjemedlemmar på bloggen. Men han fyller 18 om en månad och jag frågade om det var ok. Jag tror att det är en generations fråga. Det kanske är mycket mera märkvärdigt för generationen som har fötterna i båda lägren, som kan jämföra. För den här nya unga generationen som plåtar sig själva med mobiler (alla kan sitt fotoface) och lägger ut på bilddagboken, Facebook eller msn. Så är det här med offentligheten något helt annat. Mer en del av den naturliga vardagen. Det är alltid så intressant att se generationsklyftorna som debatteras när debattörerna tror att det är sak frågorna som avhandlas. Undra om det beror på den äldre generationens förnekande av sitt åldrande som gör det så svårt. Jag tittade på ett program om den syniska mobbnings attityden hos många ”populära” bloggare. Där satt fyra panelmedlemmar runt ett bord. Tre var i min ålder och sedan var det Alex Schulman som fick representera den nya trenden. Vad som slog mig var att min generation hela tiden pratade om den negativa trenden. Men skulle du fråga någon som är född efter 1990 så skulle dom bara säga vem skulle läsa snälla bloggar fy vad tråkigt. Nu menar jag inte att alla yngre bara läser elaka bloggar. Jag tycker mig se att humorn är ett otroligt viktigt inslag i ungdomens vardag. Då kan ju JAG säga att det var bättre förr. Var har Hasse och Tages arv tagit vägen med både intelligens, skärpa och hjärta. Nu när vi översköljs av humor som grundar sig på cynism, sarkasmer, plumphet och ett narcissistiskt framförande ihop om idoldyrkan och kändisskap.
Gammal…jag…nä… jag säger väl bara det alla känner…eller?

Then Felix and I went to buy some food. After that we proceed to the car and went home. Shortly after we got home Robin arrived. He has such a cool style, so I asked if I could take a picture of him and put it on my blog. I do not really know what I think about putting the family on the blog. But he turns 18 in a month and I asked if it was ok. I think it is a generation issue. It is perhaps more remarkable for the generation that has their feet’s in both camps, who can compare. For this new young generation to document themselves with mobile phones (every one knows there own photo face) and post it on the Bilddagboken, Facebook or msn. Is this with being public something totally different. Just a part of the day to day life. It is always so interesting to see the generation gap being debated, when commentators believe that it is the issues that’s being discussed. Wonder if it depends on the older generations denial of it’s aging that makes it so difficult. I watched a program on the cynical bullying attitude of many "popular" bloggers. There were four panels members around a table. They were all in my age and then it was Alex Schulman who was representing the new trend. What struck me was that my generation all the time were talking about the negative trend. But would you ask someone who was born after 1990, would they probably just say, who would read a nice blog, gee what a drag. I don’t mean that all youngsters just read nasty blogs. I can see that humor is an incredibly important element of youth of today.
I’ve gain such age that I can say: it used to be better. I mean where have Hasse and Tages heritage gone with intelligence, clarity and love. Now when we are bombarded with humor based on cynicism, sarcasm, SCURRILITY and narcissism performed only in hope of idol worship and celebrity knowledge.
Old ... me ... nah ... I mean I just say what every body knows ... right?

1 kommentar: