lördag 28 februari 2009


Ja då var man ensam igen. Robin åkte vid halv sju. När Robin vaknade så tog jag och ordnade en plats åt honom i studion och så satt vi och jobbade hela dagen. Ni kan se en av hans produktioner som film i mitt absolut första inlägg här på bloggen. Jag fixade ett jobb åt honom i dag och jag själv jobbade med kläderna. Jag kommer att visa dem senare när de är officiella. Det är riktigt mysigt att ha någon i studion som jobbar samtidigt. Vi lyssnade på musik och på slutet hade jag en massa 8-bitars musik som vi gick igenom. Jätte kul att få massa flashbacks till gamla spel som man har glömt. Vi fick ta om låtar flera gånger.
Sedan blev det kväll och jag är väldigt nöjd med vad som har presterats under dagen. Nu sitter man där och jag reflekterar över saker och ting. Att större delen av befolkning gick miste om en fantastisk dokumentär producerad av Robert Redford om vänskapen mellan Paul Simon och Saturday Night Lives skapare och producent Lorne Michaels. Riktiga människor som gör riktiga saker. Kreativa utan att vara fokuserade på framgång, den har liksom bara kommit på köpet för att de gjorde något de älskade att göra. Inte som det hysteriskt megaproducerade befolkningsheroinet Melodifestivalen. Som gick samtidigt på en annan kanal. En fånga pinnenintelligens och skadeglads humor förpackad i bubbelgumsdoftande glitter…manna åt folket. Full fart framåt ge ingen en chans att tänka eller andas. Vi måste få folk att tro att det här är precis det de vill ha och gör vi det tillräckligt bra så kommer folk att tro att det är det de vill. I programledarens lurar hörs: - vi är inte riktigt klara prata på, prata om vad som helst men låt det för guds skull inte bli tyst. Är teven din vän eller fiende? Vänskap behöver inte vara någon man kan prata med utan någon man kan uppleva tystnaden med. Paul Simon går genom koridorerna och tittar på 32år av nöjes historia i form av små svartvita foton som hänger inramade på väggarna. Där hänger Dan Akroyd, Steve Martin, James Belushi, Eddie Murphy, John Candy, Billy Crystal, Chevy Chase, Andy Kaufman, Bill Murrey, Gilda Radner, Garret Morris, Wayne’s World, Martin Short, Julia Louis-Dreyfus, Robert Downey jr, Chris Kattan, Will Ferrell, Chris Rock, Mike Myers, Ben Stiller, Jim Carrey, Danny Devito, Christpher Walken, John Goodman, Adam Sandler, Conan O'Brien, Jane Curtin, Paul Shaffer, Joan Cusack mfl, mfl. Det var så att jag blev riktigt rörd när jag såg historien på väggarna över alla som har gjort allt för att locka oss till skratt under våran korta tid här på planeten. Tänk om man hade bivit född någon gång på 1300 talet. Då hade man inte fått den stora glädjen att uppleva det här.
"You don't go out there because you are ready. You go out there because it's ten thirty". Lorne Michaels
Disciplinerat konstnärskap som har pågått i 32 år.
13.37

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar