fredag 13 februari 2009

Det gick bra! Jag åkte, jag levererade, jag kom hem, utan några incidenter. Jag träffade några människor som jag pratade med och jag är den jag är så det blir det lätt prat om människan kontra livet. En intressant iakttagelse var att vi pratade vid ett tillfälle om ålderskillnad på arbetet och personen jag pratade med berättade att det skulle bli mer ungt folk på hans arbetsplats. Jag tog upp diskussionen med problemen som uppstår vid segregering och samtalet gick över i hur många människor vi kände ifrån andra länder. Jag tror att det är ganska vanligt att ordet segregering förknippas känslomässigt med invandring. Men den är mer påtaglig i vårat dagliga samhälle än vad vi tänker på. När man promenerar på stan undrar jag vart är alla äldre. Stads bilder med äldre par som spankulerar runt arm i arm finns liksom inte längre. Nej man bygger en bank och en livsmedelsbutik nära där de bor, så stannar de hemma.
Lokaler som har en blandad ålderspublik, jag vet inte om det finns längre. Nu när det är de unga som sätter det sociala regelverket för umgänge. Vad händer med erfarenheter från tidigare generationer. Kommer våran historia att suddas ut mer än den redan gör i dag. Där nuet står i fokus som att det är personlig och så tydligt att man kan bygga en hel sanning på den.

3 kommentarer:

  1. Ålderskillnaderna krymper och vi kommer nog att kunna närma oss varandra, tidigare generationer kommer dessutom att göra sin pesonlighet tydligare. Många av mina kompisar i 50-60 års åldern har coola militärbyxor och T-shirt med döskalle på, och för bara 20 år sen var inte det möjligt...Vi är yngre nu helt enkelt alla, det är därför som ni inte ser oss på stan längre när vi hänger vid bankomater för att bli rånad och vi shoppar hellre runt i köpcentrat istället för att gå på PRO Gympa. Så framöver kommer tant i kappa,käpp och hatt bli en art som vi sällan kommer att se...tack och lov Kram från Pensionär

    SvaraRadera
  2. Ta det lite försiktigt i dag det är fredag den 13:e och fortfarande fullmåne
    Kram
    från
    Häxan

    SvaraRadera
  3. Vad har du levererat? Har jag missat något igen i din blogg...måste backa bak lite och läsa runt.

    Du vet väl att det är fredag den 13:e min lyckodag....det är sant..mår jättebra

    kram från Tettadesign

    SvaraRadera