söndag 15 februari 2009

SÖNDAG. Detta är en underbar dag. Tänk på hur privilegierade vi är. Om man ser sig omkring när man vaknar så undrar jag hur mycket är det vi egentligen måste engagera oss i. Radion, som är en av mina största inspirations källor berättar bara på morgonens första minuter om flera ämnen som jag i dag kan engagera mig i. Ekonomin så klart, konsekvensera av kriget i Gaza. USA:s bistånds kontrakt i samband med kris stöd i andra länder uppfattas som slavkontrakt. Den nya kulturutredningen etc.
Är inte elementen kalla, kylskåpet utan mjölk, så kan man ju ta det lilla klämmet på magen när man går upp och tänker att i dag skall jag välja att vara duktig och inte äta godis. Varför då? För att alla hårlösa pojkkroppar som publiceras i media utan ett uns fett skulle ha någon som helst inverkan på mig. NÄÄÄ… jag som är en intelligent människa med helt egen upp fattning om vad som är en sanning och vad livet går ut på. Jag kan väl inte vara manipulerad. Bara för att man vill ha en snygg kropp till i sommar innebär det väl inte att man inte tänker själv… eller? Jag menar jag vet ju vad jag tycker… eller vad tror du? Att det som vi anser vara snyggt eller fult ändras för varje dag som går verkar inte bekymra oss så mycket. Då får vi ju någonting att engagera oss i om vi inte har något annat. Vi kan helt enkel välja vad vi vill engagera oss i. Otroligt privilegierat! Lever du under extrema förhållanden så står schemat relativt klar redan när du vaknar. Punkt ett: Försöka överleva.
Själv skall jag inte äta godis i dag… eller?

2 kommentarer:

  1. Var i alla fall duktig och åt rosa ponnyhästar i gelemed med socker på idag, sen jag sålde några böcker....behöver fler signerade...
    Kram från Tettadesign

    SvaraRadera
  2. Du! det där receptet som jag fick av dig i går...jag behöver fler..
    Kajsa Varg

    SvaraRadera