lördag 21 mars 2009

Demokrati för eliten.

Måste bara göra ett inlägg i debatten angående att man vill få möjligheten till att köra politisk reklam på teven. Det får inte helt enkelt inte hända. Även fast tevekanalerna ser otroliga reklamintäkter strax runt hörnet. De kommer att kämpa med näbbar och klor via lobbyister och sitt eget media nätverk för att det skall bli verklighet. Det rör sig om massor av miljoner kronor i plånboken. Men ett sådant tillstånd skulle innebära att man skapar ett moment 22 inom det som håller ihop vårt samhälle, nämligen demokratin. Blir du stor så har du råd med reklamen och kan bli ännu större och få mera pengar för att göra mer och bättre reklam. Har du inga pengar kan du alltså inte göra någon reklam och får därför inte in mer pengar och kan alltså inte vara med i demokratins elitserie. Utan får nöja sig med att spela i gärdesgårdsserien där alla jobbar ideellt. Har vi tänkt igenom om vad som skulle kunna hända om en tung finansiär gick in och sponsrar ett ultrahöger nationellt parti med en massa miljoner. Skall då ett vinstintresserat teveföretag får avgöra var vi drar de demokratiska gränserna i yttrandefrihetans namn. Om man tittar sig runt omkring och ser vad pengar i sådana sammanhang har bidragit till genom historien, så är det inte mycket som har varit positivt. Det är klart att teve kanalen som bara har ansvar inför sina aktiägare och nästa kvartals rapport. Alltid när sådana här frågor dyker upp använder sig av gamla klyschor som: Människor kan välja själva och det är inte vårt jobb att tala om för dem att de klarar av reklam i tidningar men inte på teve.
Men då skall vi komma ihåg att när vi blir rädda slås förnuftet ut. Om någon plötsligt i en folkhop pekar och skriker: -TTTA EN HÄXA!!!!!! Så vänder sig alla i den riktnigen och ropar: - Var…var!!!! Det är otroligt få i ett helt land som vänder sig mot den som pekar och skriker: - OCH HUR FAN KAN DU VETA DET!!!!!
Titta på det här och tänk efter var kommer alla dessa pengar ifrån.
Det här var inte gratis. Hur skulle det ha gått om han inte hade haft sin pr-agent och imageproducer Goebbels vid sin sida.
Vi måste även vara ärliga mot oss själva när vi dömer och säger att nu vet vi bättre. Men vi är bara människor och det skulle kunna hända igen i den sekunden vi tittar bort för ett ögonblick.

Jag kände bara att det var viktigt att visa även nästa klipp som även det är ett kritiskt inlägg i den politiska tevereklamsdebatten. Men detta klipp skapar inte en klassisk hotbild mot nazismen som man kan känna när man ser den hysteriska masspsykos som man själv inte vill identifiera sig med.
Men för att vi skall förstå varför sådant här kan hända måste vi förstå båda sidor. När man ser det här med den musiken som är pålagd, så förstår man det storslagna och vackra som människor måste ha upplevt när förändringarna blev så drastiska. Det är precis de här parametrarna som reklambyråer och lobbyister jobbar med på uppdrag från sina betalande kunder.

2 kommentarer:

  1. En galet viktig fråga.Kanon att någon tar upp den i tid. Kör på P.

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med!!! Höll på att sätta kaffet i fel strupe i morse när jag kollade på nyhetsmorgon.....Det här får helt enkelt inte hända!!

    SvaraRadera