tisdag 3 mars 2009



Reinfeldt pratar direktörer i Volvo till rätta. Jag förstår att det är en nervös och förhoppningsvis förbannad stadsminister som talar dessa girigbukar till rätta. I dessa tider när permitteringarna haglar över oss måste regeringen hantera befolkningen med samma varsamhet som i den franska filmen ” The Wages of fear” där Yves Montant kör en lastbil lastad med nitroglycerin över trasiga utslitna bergsvägar. Rätt var det är kanske inte teven räcker som lugnande medel, utan folket reser sig upp ur sina tevesoffor och har fått nog. Snart är vi tillbaka till att ha samma relation till klass-samhället som på 1970 och början på 1980 talet. Då det skrevs låtar som ”Staten och kapitalet” ”Doin' the omoralisk schlagerfestival” ”Hanna från Arlöv”.
Nästa sekund talar Reinfeldt stort om vikten av säkerhet, trygghet för den öppna demokratin. När han vill att Säpo skall få driva egen signalspaning. Hysterisk säkerhetsfixering grundar sig på paranoia och säger bara allt om den som predikar om den. Vad är de så rädda för. Är det ett preventivt Orwellskt1984 som man vill att vi själva skall välja i en öppen demokratisk anda? Kom ihåg att det är bara de som är rädda som bär vapen. Paranoid, rädd och beväpnad är ingen bra kombination.
Det blev en tung start på Tisdagen så jag måste bara få dela med mig av ett mail jag fick angående recentionen:

Hej!

Jättegrattis till recensionen! Välförtjänt och mitt i prick.
Jag läser med glädje, en bit i taget för att den inte ska ta slut.
Min fru har den som kvällslektyr. Vi älskar den bägge två!


Ja då kör vi.

1 kommentar:

  1. Så du har sett Yves Montands film? Det är en av de ruskigaste jag sett. Den handlar ju om nitroglycerin men den handlar ännu mer om den tid vi levde i då - tiden då två galna stormakter kapprustade med atomvapen till en "overkill" som till slut närmade sig att man knde förgöra hela världen 500 gånger! Mänsklig girighet är dessvärre inte ett modernt påfund - redan på medeltiden talade man om de sju dödssynderna.
    Är människosläktet egentligen värt att bevara? Kanske kackerlackorna skulle förvalta jordens egendomar bättre?Bigge

    SvaraRadera