måndag 2 mars 2009


http://www.skratt.nu/
Gårdagen avslutades med ett unikt telefon samtal. Det var Joel från Clowner utan gränser som tillsammans med clownen Karin hade blivit strandsatta här i Falun. Efter att ha varit på turné i mora under Wasaloppet. Hade deras bil blivit tvungen att bogseras bort ifrån Jet macken i Falun. Joel undrade om det fanns någon möjlighet för mig att hämta dem och om de fick sova över. Självklart kan man inte låta Clowner som riskerar sina liv för att ge lite hopp åt barn i krigsdrabbade områden, stå ensamma mot världens inhumana krafter. Jag kastade mig i bilen och for in och hämtade dem. Jätte trevligt att ses igen. Senast var i samband med en auktion på Carl Larsson gården dit jag hade skänkt konst. Auktionsförätarna kom från Bukowski och pengarna gick oavkortat till clownerna. Det finns en fantastisk dokumentär över deras arbete. Där får man se hur bland annat smugglas med hjälp av gerillan in i länder för att ge hopp åt barn i flyktingläger.

LIBANON

Områden där glädje är något du får producera själv som barn. Men här kommer clownerna och ger barnen något som inte alls handlar den negativa atmosfären som de lever i. När man ser de hundratals barnens fantastiska och av glädje upplysta ansikten. Förstår man hur stort något kan bli av att man orkar sträcka ut en hand och ge till en annan människa.

SUDAN

Joel delade med sig av en anekdot ur verkliga livet. Han och en clownkollega sitter i full clownmundering och är på väg i en bil mot ett gig. Det är vinter och rätt var det är, får de sladd och åker ner i diket. Inget farligt, men de kommer inte loss och bilen står med rumpan upp i vädret och nosen ner i diket. På båda sidorna är det bara stora åkrar. Där står två clowner i snön, mitt ute i ingenstans och försöker att få lift. Vad som händer är att de till och med hör hur folk skrattar medans de vinkar och åker förbi. Tillslut blir det även för mycket för två clowner. De två clownerna ställer sig helt enkelt mitt i vägen och stoppar nästa bil. Kommentaren de får då är: - Är ni bankrånare eller?
Måndag morgon och vi äter frukost vid 07.30. Joel får reda på att det har fixats en ny bil och vi packar in oss i bilen och jag skjutsar ut dem till bilfirman. Vi tar adjö av varandra och de far mot Stockholm och jag åker in till stan. Där hämtar jag en tidning som har gett mig en så bra recension på boken att jag lägger in den här. Jag tror att man måste klicka på den för att kunna läsa den.

4 kommentarer:

  1. Underbart med Clowner..synd att dom inte blir tagen på alvar.....när det händer otäcka saket.
    Snusmumriken

    SvaraRadera
  2. Clowner utan gränser, va härligt..visste inte att dom fanns.
    Barbie mamman

    SvaraRadera
  3. Hej på dig.
    Hoppas du har det bra. Jag fick din bok av Poppi i juleklapp. Mycker bra saker måste jag säga.

    Maria

    SvaraRadera
  4. Härligt att du skriver om våra äventyr...

    SvaraRadera