söndag 8 mars 2009


I dag blir det ett späckat schema som innebär att jag skall ut och fara lite. Jag tar med mig kameran så blir det en mer fullständig rapport i kväll. Men en sak som jag funderat på de sista dagarna är vem det är som sätter reglerna i våra liv och vad som driver oss att bara följa dem.
Vad är makt, makten över våra livs val. Om jag har en skruvfabrik och vill att det skall var den nya valutan. Då kan jag säga till några som jag vill skall följa mig att här får ni lite skruvar de är värda allt, så skydda dem med erat liv. Genast har vi skapat en liten grupp som har fått det bättre och vill inte tillbaka dit de kom ifrån. Med hjälp av den här gruppen skriker vi ut att det här är verkligheten och skapar genast en hirarkisk världsordning som får människor att sätta sina mål i livet efter mängden skruvar man har. Många skruva bra, lite skruvar dåligt. Men om vi i stället skulle strunta i skruvarna så tappar de sitt värde. Det vill ju inte den som äger fabriken. Så han kommer att med lockande om ett bättre liv, mer komplicerade regler få oss att stanna kvar. Fungerar inte det kan man alltid ta till våld. Här ligger den största vikten i att äga informationen. Den som äger den har makten. I dag så blir det ” mest satteliter vinner” Turner och Murdoch. Jag kan fortsätta utmålning av det här senare men nu har jag inte riktigt tid.
Nu kör vi.

2 kommentarer:

  1. Va dom ser lyckliga ut över sina skruvar.
    Ulla Bella

    SvaraRadera
  2. Hoppas utflykten gick bra i dag, trots det dåliga vädret.Hade en liten dispyt i dag på min blogg om vad man kan ge bort i födelsedags present? Ja vem sätter reglerna i våra liv??
    Om alla fick en skruv så skulle det ju vara lika upphetsande för alla. eller hur??
    Kram från Tetta

    SvaraRadera