fredag 13 mars 2009

Det som börjad tungt vände sedan och nu känns allting bra igen. Felicia var hemma i dag för hon är förkyld. Jag lyssnade på radion och ett program som heter Stil. I dag pratade de om lolitans betydelse för modet genom olika tider. Ett tag pratar de om Gothic lolita, som är ett slags mörk lolitastil med förebilder inom gotisk stil och vampyr culten samt mycket mer. Men den unga journalisten intervjuar vid ett tillfälle en av de allra första Svenska gothic lolitas hon har haft en websight i tio år. Den kvinnliga journalisten frågar: - Varför vill du se ut som en liten flicka? Här tvingar journalisten in sitt intervju objekt att besvara frågor som har med journalistens egna förutfattade meningar att göra. Den intervjuade svarar med att hon inte alls ser det som att hon försöker att likna en liten flicka, hon gillar helt enkelt stilen. Här sitter journalister på makten att i media förmedla var de tycker är rätt eller fel. Vad som är normalt och vad som är avvikande. Vill vi ha deras värderingar nerkörda i halsen. Jag menar om vi verkligen fick välja. Vill vi det? Media är ju ändå en av de starkaste krafterna som formar våran framtid. Jag tycker i allafall att gothic lolitas är helt sjukt coola. Tänk vad världen kunde vara fantastisk om alla bara släppte efter och vågade se ut som de kände för. Kanske skulle man råka stöta på dracula som stod och klämde på blodpuddingen inne på snabbköpet. Eller varför inte Madame Butterfly vid fruktdisken. Skulle inte det vara fantastiskt.
Efter att Felicia hade ätit sin frukost vid tolvsnåret, så packade vi bilen med alla deras saker och for till stan. Efteråt parkerade jag och gick för att fixa några ärenden. Gick in på Twilight där jag fick massa beröm för konferenciersgigget på Carl-Larssons gården. Det är alltid fantastiskt trevlig när man får beröm från underbara kvinnor. Nästan omedelbart efteråt krockade jag på Jocke från Tempel of Art. Det var både kul och skönt att se honom. Jag hade hört att han var hemma och var sjuk. Efter att jag provat och ringa honom några gånger i några dagar så var jag fast besluten att åka hem till honom för att kolla hur han mådde. Han hade ätit men slog följe med mig när jag gick för att äta en liten sushi. Vi satt och pratade om allt möjligt, riktigt trevligt. Sedan gick vi och tog en latte och pratade tatueringskonstnärer. Jocke hade köpt ett nytt nummer av någon tidning som vi gick igenom. Efter det så skildes vi och Jocke hade en tatueringskund klockan 15.00 och min parkeringstid gick ut ungefär samtidigt.
Jag tog en rövare och sprang ner bland butikerna för att hinna fixa mina ärenden ändå. Som tur var hade jag inte fått någon parkeringsböter när jag kom en halvtimme för sent tillbaka till bilen. Jag åker ut ur staden samma väg som alltid och passerar en massa butiker. Jag stannade och gick in för att kolla läget på Te & Kaffe butiken. Hon hade börjat läsa min bok och tyckte att den var så bra att hon köpte fem till. Sedan gick jag förbi Tempel of Art och hälsade på Mike och kollade om han trivdes bra i Falun, vilket han sa att han gjorde. Skönt för honom. Sa några sista ord till Jocke innan det bar av hemåt.

5 kommentarer:

  1. Vilka härliga reflektioner P, livet skulle bara mycket roligare om expediten som sålde hostmedicin på apoteket såg ut som frankenstains monster, eller om man kunde dejta Mandrake?
    Tänk att få äta middag med honom..mums
    Ulla-Bella

    SvaraRadera
  2. Min dotter är 17 år idag...väldigt intellektuell...social och enormt kreativ...hon var gothic för ett år sedan, vi sparang runt i camden town i London o leta kläder en hel helg...enda stället för att hitta den klädsel som avspeglade hennes image just då ...;)...men visst är det cool....jag hittade kläder till mig själv oxå...;)

    SvaraRadera
  3. Ett litet inlägg till!!! låter lite ytligt!! Hon var gothic för ett år sedan!??
    Men dom byter ju skepnad efter sin identitetskris...Just nu är det väl mer,,,ja vad ska man kalla det?? Urkult , hippie...kanske lite mer åt min haschrökande tid.... ( det vet ju inte hon om,men stilen)...
    oberoende, självständig...va bra!!!

    SvaraRadera
  4. Har skaffat mig en tatueringsmaskin!, men skulle behöva praktik!!
    nån som vet av någon som tar emot praktikanter???

    SvaraRadera
  5. Visst är det dystert med okunniga - men framförallt okänsliga journalister som missbrukar "den tredje statsmaktens principer" att journalisten skall granska, förmedla, upplysa oss. Men inte göra det utifrån egna oberarbetade livserfarenheter. När det gått så långt att vi börjar tycka oss i händerna på journalisterna är det verkligt illa. Men då behövs folk som ryter till. I ärlighetens namn skall vi också minnas att Falun i båda sina tidningar har haft mycket skickliga och kompetenta journalister!Kanske bidrar det till att idioter till journalister syns tydligare? Förr i tiden brukade chefsredaktörerna flytta de sämsta journalisterna till sporten eller familjesidorna - kanske man kunde återinföra den seden igen? Bigge

    SvaraRadera