fredag 20 mars 2009


LUFTSLOTT PÅ KREDIT.
Jag ser på trafiken och tänker. Hur kan man producera så dyra saker som tex. Bilar. Man måste veta att ingen egentligen har råd att köpa en. Man måste ha en plan. Först måste man få folk att vilja ha produkten. Via reklam som grundar sig på våra just nu tidsenliga behov. Egot, miljön, sex. I filmer kan vi se skådespelare som spelar människor med värderingar som vi i vår vildaste fantasi aldrig kommer att kunna leva upp till. Men om vi kunde skulle vi inte tveka. Vi kan till och med sätta upp dessa skådespelare på grund av de karaktärer de spelar på skyhöga piedestaler och dyrka dem som gudar. Då måste vi förstå att en skådespelare ställer sig där någon säger att han/hon skall stå och säger det någon har skrivit och gör det någon talar om för dem att göra. Sedan blir dessa karaktärer förebilder i reklam och all annan media. Produkter som talar om vår status i stammen. Det som bevisar din status i en Afrikansk stam, kan vara hur stor platta du har i underläppen eller hur många halsringar du bär. Här har vi andra bevis på din status: En dyr klocka, en dyr bil, en dyr hanväska, dyra solglasögon, dyra skor, en stor bonus, en exklusiv mobil, ett exklusivt hus.
Ser vi ett mönster här eller. Allt handlar om pengar. Inte om värderingar eller humanistiskt handlande. Men om dina tänkta kunder inte har dessa pengar men vi har fått dem att vilja köpa produkterna. Varför inte samarbeta och tillsammans öppna den här otroligt potentiella marknaden. Om man får med sig några som har pengar och de blir villiga att låna ut dem mot en bra profit så blir det möjligt . Om man dess utom betalar en del av profiten till staten så kommer de att hålla sig lugna tills något alvarligt händer. Vad som händer är att vi bygger ett samhälle som består av luftslott som dessutom är byggda på kredit. Illusionen av kejsarens nya kläder verkar vara den lydande religionen. Eller som jag hade tänkt trycka på en tröja ”Vanity Fair where ignorance is bliss”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar