torsdag 12 mars 2009


Hoppas att ni har lite överseende. Men ibland får jag så mycket att göra så att jag inte hinner äta ens. En mindre skriva blogg. Mötet i går blev en stor succé och jag sålde flera oljor. Men det tar på krafterna. Det är nästan som en tre timmar lång föreställning. Man kånkar tavlor pratar och skämtar. Men allt gick bra. Så födelsedagen fortsatte ytterligare en dag kan man säga. I dag börjar det ringa redan klockan 07.30 och pågår i en sådan fart att jag ett tag pratar i två telefoner samtidigt. Felix kommer tillbaka och har missat bussen till skolan och tack vare att vi bor inte enbart på andra sidan stan utan en bit utanför andra sidan. Så blir han två timmar försenad. Jag får en liten lucka och sätter mig ned och berättar att jag är glad att han missade bussen för då fick vi en liten stund tillsammans. Sedan berättade jag igen lite om vad jag tycker om skolan och vad kunskap är. Även om att sanningar förändras och det spelar ingen roll vilken utbildning du har om du inte kommer att kunna använda den till något. Vänder krisen är det entreprenadanda som det här landet kommer att behöva och hur många skolor lär ut det? Man kan inte hålla på att måla om gamla idéer i nya färger och tro att kommer att funka i all evighet. Jag sa redan för tjugo år sedan att det som kommer att vara hårdvaluta i framtiden är nya idéer och personlighet. Det är ingenting som många skolor uppmuntrar till. Kunskap för kunskapens skull är helt menings löst. Kunskap blir kunskap när du kan sätta den i relation till din existens. Annars så är den enbart användbar när du deltar i något frågesportsprogram på teve eller löser korsord.

2 kommentarer:

  1. Så sant! Jag brukar titta på de där programmen där folks kunskap testas - och bisarrt nog tävlar mot varandra för att avgöra vem "som vet mest". Reflektera över begreppet "vet mest". Världen är oändligt stor och det är naturligtvis totalt meningslöst att avgöra vad som är mest. Men någon har gjort frågorna och det är med dem som med så kallade intelligenstest. Bakom begreppet döljer sig naturligtvis alltid en frågeställare som känner sig som en övermänniska och som säger: "Gratulerar kära du - du är intlligentast eftersom du är den som mest närmar sig min övelägsna intelligens. (Men det är klart - den enda som når min skönhet är min egen spegel). Sancka om narcissism.
    Så visst har du rätt - nu igen!Bigge

    SvaraRadera
  2. Oh, vilken lycka att ha en pappa som du, som kan vända det som ter sig negativt till att bli ett positivt samtal mellan far och son.
    Jag har en son som också kan samtala med sina två söner i situationer, då vi från en tidigare generation, står ganska handfallna.
    Ni gör det fantastiskt bra.
    Tack från en 65-årig farmor.
    Muck.

    SvaraRadera